Systém sdílených skútrů WeMo funguje v Taipei již více než rok a protože je mi tento způsob dopravy po městě opravdu sympatický a často jej využívám, rozhodl jsem se pro vás sepsat něco osobních zkušeností a praktický návod jak na to.
WeMo jsou elektrické skútry, které si může vypůjčit a za malý poplatek používat kdokliv, kdo má v mobilu nainstalovanou stejnojmennou aplikaci. V Taipei je, oproti jiným taiwanským městům, poměrně obtížné zapůjčit si normální skútr a tak vám WeMo může opravdu velmi zjednodušit a zpříjemnit cestování po městě. I přes hustou síť metra a věrejných autobusů se můžete vyskytnout v situaci, kdy se budete potřebovat rychle dopravit do míst veřejnou dopravou nepolíbených. Zkuste se podívat kolem sebe (a nebo lépe, mrkněte přímo na mapu v appce) a po chvilce určitě někde objevíte zaparkovaný bílo-zelený skútr WeMo. Není nic jednoduššího, než jej během chvilky odblokovat a “jet kam jen si budete přát” (to je mj. motto WeMo skútrů).
Moje zkušenosti s těmito skútry jsou poměrně bohaté a i přes pár malých nedostatků je mohu určitě doporučit. Nejčastěji WeMo používám na rychlou dopravu z domu na nejbližší stanici metra, která je od nás vzdálená asi 2 kilometry. Mohu sice jet autobusem nebo na sdíleném kole YouBike, ale elektrický skútr je často nejrychlejší a nejpohodlnější varianta. Krátká, desetiminutová, jízda na metro stojí zpravidla okolo 20-25 TWD, čili nějakých 14-18 Kč. Pro porovnání: jízda autobusem na metro mi zabere 20-30 minut (včetně chůze a čekání) a stojí 15 TWD (11 Kč). YouBike je s 5 TWD (3 Kč) bezpochyby nejlevnější možností, avšak ne vždy se vám chce šlapat na kole, obzvláště v deštivém Taipei.
Zde se však dostávám k prvnímu nedostatku sdílených skútrů a to je častá nedostupnost v některých lokalitách. WeMo je v současnosti opravdu hodně populární a tak se dost často stává, že v mém okolí zrovna nenajdu žádný volný skútr, když jej nejvíce potřebuji. Pro naši lokalitu na okraji centra se zde nejčastěji vyskytují brzy ráno a pak až později věcer, tady jsou nejvíce využívány obyvateli města pro cesty do/z práce. Přes den se však většina skútrů akumuluje v centru Taipei. Věřím však, že do budoucna se bude množství skútrů v ulicích zvyšovat a navíc můžete v aplikaci využít i možnost desetiminutové rezervace (tip: rezervace vašeho skútru se dá po deseti minutách znovu jednoduše obnovit), což je bezva funkce v případě, že plánujete v nejbližší době vyrazit do ulic a chcete mít jistotu, že budete mít na čem jet.
Druhou nevýhodou WeMo skútrů je cena. V porovnání s normálním skútrem, který v naší domácnosti sdílíme ve dvou lidech, je prostě WeMo poměrně drahé. Často elektro skútry používám k asi 12 km dlouhé jízdě do centra Taipei vyzvednout Karen z kanceláře, odkud pak už jedeme na vlastním benzínovém skútru. A je skutečně velký rozdíl pokud jedete za 7 TWD na svém nebo za 50-80 TWD na WeMu. Poplatek za využívání sdílených skútrů je totiž účtován od minuty. Prvních 6 minut stojí 15 TWD (11 Kč), každá následující minuta pak 2,5 TWD (1,8 Kč). Pro rychlé jízdy městem mimo špičku je cena OK, ale kličkování ucpanými ulicemi a časté semafory (99 sekund dlouhá čekání na zelenou jsou nejlepší!) už pěkně provětrají peněženku. Další malou nepříjemností je pak také omezená maximálni rychlost skútru 50 km/h.
Dvakrát jsem se zkusil na WeMu vydat na výlet do okolí Taipei. Národní park Yangmingshan, u jehož hranic bydlíme, se jevil jako skvělé místo k otestování vrchařských schopností a baterky elekro skútru. V aplikaci na mobilu si schválně vybírám kousek s 100% kapacitou baterie. Při odblokování na displeji bliká dojezd 50 kilometrů, což je vzdálenost, která bohatě stačí k objetí nejvyšší hory parku a zajímavostí okolo. Po prvních osmi kilometrech svižného stoupání jsem však nepříjemně překvapen. Baterie klesla o třetinu, a tak měním plány a radši u Chinese Culture University (odkud jsou mimochodem úžasné výhledy na celé Taipei) odbočuji z kopce ke geotermální oblasti Beitou. Cestou dolů a po rovině baterie tak rychle neklesá, ale i menší stoupání dávají zbývající kapacitě zabrat. Po 20 kilometrech jízdy, koupeli ve vodopádu, výletu okolo horkých pramenů a obědě ukazuje displej zbývající třetinu baterie a tak pomalu obracím k domovu. Pod kopcem v Tianmu přichází notifikace na mobil: “dosáhl jsem kapacity 30% a tak je vám omezena maximální rychlost”! WTF?!? Posledních 7 kilometrů městem se tak ploužím rychlostí 20 km/h, v závěrečném stoupání k domovu rychlost klesá na 10 km/h a na křižovatce se ani nemohu pořádně rozjet do kopce.
Na závěr účet za tento půldenní výlet: 450 TWD za 3 hodiny (pohyboval jsem se v oblasti mimo dosah, kde lze skútry vypůjčit/vrátit a tak se mi počítal čas ikdyž jsem na něm zrovna neseděl)! Za tuto cenu máte mimo Taipei na celý den půjčený normální skútr nebo 4 plné nádrže do vlastního.
Rozhodnutí zda se WeMo vyplatí či ne nechám na vás. Za mně je WeMo určitě skvělý dopravní prostředek, ale jen a pouze na kratší vzdálenosti a občasné cestování…
Nyní ještě slíbený návod jak začít WeMo používat:
Nejprve si stáhněte mobilní aplikaci WeMo. Pro iOS je ke stažení ZDE (pozor, je třeba mít TW nebo US Appstore účet) a pro Android pak ZDE
Nyní je třeba vytvořit uživatelský účet a zaktivovat jej (pokud chcete ušetřit, dočtěte nejprve tento článek do konce, kde najdete odkaz na kredit v hodnotě 50 TWD!). Podle podmínek potřebujete mít taiwanské ID nebo ARC a řidičský průkaz. Avšak pozor! V rámci testování se mi podařilo účet zaktivovat i oskenováním cestovního pasu a mezinárodního řidičského průkazu s razítkem pouze pro auto! Dále budete potřebovat zadat několik osobních údajů a jedno selfie k tomu. Pokud se vše zadaří, během jednoho dne vám dojde notifikace o aktivaci vašeho účtu a můžete vyrazit na výlet!
Platby za používání skútrů jsou řešeny pomocí kreditní karty, kterou si v aplikaci spárujete s vaším účtem nebo přednabitím kreditu v 7-Eleven.
Používání aplikace WeMo je velmi jednoduché a intuitivní. Při spuštění se zobrazí mapa vašeho okolí se zobrazenými tečkami; skútry k dispozici včetně jejich zbývající kapacity baterie. Nyní stačí jen zvolit vybraný skútr a zarezervovat jej nebo, pokud jste zrovna poblíž, si jej zaktivovat/zapůjčit.
Pomocí aplikace skútr nejen “nastartujete”, ale také otevřete kufr, uvnitř kterého jsou 2 helmy a malý ručník na očištění sedátka. Po nasednutí na skútr a zmáčknutí startéru na 2 sekundy jste připraveni vyrazit. Nebuďte však překvapení, elektromotor nevydává v klidovém stavu žádný zvuk a já tak při mé první jízdě čekal asi 2 minuty než mi došlo, že už je skútr dávno nastartovaný 🙂
Jízda probíhá tak, jak jste zvyklí. Na displeji před vámi můžete neustále kontrolovat kapacitu baterie a rychlost. Trochu mi zde chybí čas jízdy resp. účtovaná cena. Další data o jízdě si můžete zobrazit přímo v aplikaci.
Rychlost skútru je omezená na 50 km/h, avšak oproti benzínovému sourozenci rychleji akceleruje. Velikostí a pohodlím jsou WeMo skútry srovnatelné s běznými 50 ccm benziňáky. I „外國人“ se na ně v pohodě naskládají. Ve dvou lidech je jízda také poměrně komfortní, avšak do kopce již výkon trochu nestíhá a baterie klesá opravdu před očima.
Po příjezdu do cíle stačí WeMo zaparkovat na kterémkoliv legálním parkovacím místě a pomocí appky jej vrátit. Po deaktivaci je vám ihned naúčtována příslušná částka na vaši kreditní kartu nebo stržena z kreditu.
Pro připomenutí ještě ceny (platné k létu 2018):
– počáteční zapůjčení: 15 TWD za prvních 6 minut
– každá další minuta jízdy: 2,5 TWD
Pokud WeMo chcete zkusit a plánujete používat, zaregistrujte se přes TENTO LINK. Po registraci dostanete zadarmo 50 TWD na váš účet!
Štastnou jízdu bez nehod a nezapomeňte napsat na náš Facebook vaše zkušenosti s WeMo skútry!
P.S. Pokud si netroufáte na jízdu na skútru, což tahle s námi projet Taipei na sdílených kolech YouBike?
2 updates pro rok 2021:
1) aktuálně WeMo akceptuje pouze taiwanské řidičáky
2) problémy s nedostupností v některých lokalitách již byly vyřešeny a skútrů WeMo je tak v okolí Taipei dostatek. A pokud ne, je zde podobná služba Goshare nebo iRent.