Guide: MTB trailování v horách Taiwanu – Lalashan a stezka BaFu

Líbila se vám moje poslední reportáž „MTB trailování v horách Taiwanu – Lalashan a stezka BaFu“ a rádi byste si sami projeli hory a pralesy v okolí Taipei na horském kole? Na následujících řádcích najdete jednoduchý návod jak na to. Stačí jen naskočit na bike a s mým podrobným návodem vyrazit za dobrodružstvím 🙂

Celý výlet z Taipei na Lalashan a zpět po stezce BaFu tak, jak jsem jej popsal v minulé reportáží, zabere 2 dny. Pokud si ale netroufáte na jízdu v terénu, pak jej můžete zkrátit na jeden výživný den cesty na Lalashan a stejnou cestou zpět. Potom si vystačíte i s jakýmkoliv (tj. ne-MTB) kolem. Pro jízdu na stezce BaFu však doporučuji celoodpružené horské kolo. Jako ideální vidím zdvihy okolo 120 mm. Nemáte-li po ruce vlastní bike, pak si kvalitní stroj můžete zapůjčit v některých prodejnách „Giant Store“ (cena okolo 2000 TWD za den a výše) nebo mi napište.

Výlet je možné absolvovat pouze (!) za dobrého počasí. Pokud v Taipei prší, o cestě na hory ani neuvažujte. Kvůli technické náročnosti sjezdu po stezce BaFu pak trail doporučuji pouze zkušenějším zkušeným MTB jezdcům. A poslední (a velmi důležitá rada) před tím, než vyjedete, je: v žádném případě se na stezku BaFu nevydávejte sami. Počasí a prostředí hor je na Taiwanu zrádné a odlišné od toho, co znáte z Evropy, a je třeba mít vždy po ruce parťáka pro případ problémů. Každý rok se v taiwanských horách ztratí několik lidí a turistika nebo MTB na vlastní pěst je velká nezodpovědnost a risk!

A teď už hurá na výlet!

1. den: Taipei – Yingge – Lalashan

Z centra Taipei doporučuji ušetřit 25 kilometrů jízdy po cyklostezkách do Yingge/Sanxia a svést se vlakem. Vlaků, které vás převezou i s kolem však není mnoho. Asi nejlepší spojení nabízí lokální vlak (區間) č. 1137, který odjíždí ze stanice Wanhua (萬華車站) v 8:54 a přijíždí do města Yingge (鶯歌) o 22 minut později. Na nádraží Wanhua se vydejte minimálně s hodinovou rezervou, jinak vás mohou s kolem odmítnout! Nejen, že vlaků, které přepravují kola (přesněji neskládací kola; pokud máte skládačku, můžete ji vzít kterýmkoliv vlakem) je jen minimum a každý má velmi omezený počet kol, který přepraví, ale navíc nemají pasažéři s bicykly dovoleno nastupovat v Taipei Main Station, a to kvůli velké koncentraci cestujících v této stanici. Cestování vlakem s kolem je na Taiwanu opravdu mega opruz, byť se místní politici snaží ostrov propagovat jako skvělou destinaci pro cyklistiku (což samozřejmě je).

Když vystoupíte v Yingge z vlaku, můžete si pogratulovat. Nejtěžší část dnešní cesty máte vlastně za sebou. Vlakové nádraží se nachází na okraji centra. Yingge je známé pro svoji výrobu keramiky a tak, pokud máte chvilku času, zajeďte se nakrátko podívat do příjemného starého města s obchůdky plnými čajových konviček, hrnečků a vlastně všeho možného, co lze z keramiky vytvořit (návštěvu populárního muzea keramiky si však nechte na příště. Na to by nebyl čas). Z Yingge se vydejte po silnici č. 110 směrem přes řeku do města Sanxia (三峽). V jeho centru naleznete jednu z nejlépe zachovaných starých čtvrtí v okolí Taipei (Sanxia Old Street, 三峽老街). A když už zde budete, nezapomeňte ochutnat vyhlášené „Buvolí rohy“ – plněné pečivo připomínající croissant. Ty nejlepší mají určitě hned vedle 300 let starého chrámu Zushi (清水祖師廟), který též stojí za návštěvu.

Pakliže už máte břicha i batoh plný buvolích rohů, vydejte se ven z města po silnici č. 3 směřující na jih. Přibližně po třech kilometrech se dívejte po odbočce doleva na silnici č. 乙7, která vás vyveze ven z civilizace. Silnice stoupá asi 12 kilometrů neustále mírně do kopce, po kterém následuje rychlý, ale krátký sjezd. A pak opět do kopce, až do městečka Fuxing (復興), na začátku North Cross-Island Highway. Zde, na křižovatce poblíž benzinové stanice, se také nachází poslední „convenience store“ tohoto výletu, a tedy i poslední možnost dokoupit si zásoby na cestu.

Dál již budete pokračovat po silnici č. 7. Provoz na silnici rapidně řídne a před vámi je přibližně 30 kilometrů jízdy po silnici spojující západní a východní pobřeží Taiwanu. Poblíž vesnice Loufu se můžete zastavit na vyhlídku na růžový závěsný most postavený nad přehradou Shimen a hurá dál! Ze silnice č. 7 po následujících 25 kilometrů není kam odbočit. Cesta je vytesaná ve svahu vysoko nad nádherným údolím a za jízdy se budete neustále kochat nádhernou přírodou a výhledy všude okolo vás. Úzká silnička neustále mírně stoupá, a tak vám ani na chvíli nedá vydechnout.

Vedle dvou známých mostů před vesnicí Bailing (巴陵) si pořádně odpočiňte! Ty malé domečky tam, na protějším svahu vysoko nad vámi, je dnešní cíl! Před vámi je 6,5 kilometrů a 600 výškových metrů na závěr, jako třešnička na dortu. Přejedete jeden z mostů, o kus dál za vesnicí odbočíte směr Lalashan (拉拉山) a Upper Bailing (上巴陵) a pak už jen pořád nahoru! Až do cíle! Ubytovat se můžete v některém z mnoha homestay v okolí. Náš oblíbený je Songlin (松林; tel. č. 0911-822699), jehož majitel zná i několik slov Anglicky.

Pokud jste šlapali tak, jako já, měli byste mít v nohách okolo 65 kilometrů a nastoupaných 2200 výškových metrů. GPX soubor trasy si můžete stáhnout ze stránky Plotaroute zde: Lalashan a stezka BaFu (den 1)


Máte-li na cyklovýlet pouze jeden den, pak je možné na kole dojet jen k Bailingským mostům a odtud nazpět do civilizace na vlak. Nejbližší stanice pro cestu zpět do Taipei je Yingge (kam se můžete pro změnu vydat přes atraktivní historické město Daxi) nebo Taoyuan (桃園).
Alternativou je i cesta dál, po silnici č. 7, směrem na východ. Po 15 kilometrech od „dvou mostů“ byste překročili centrální hřeben ostrova a následoval by 55 kilometrů dlouhý sjezd do města Luodong (羅東) na východním pobřeží. I toto je možné během jednoho dne stihnout, ale je třeba vyrazit brzy ráno a mít skvělou fyzičku a ideálně silniční kolo.

2. den: Lalashan – Wulai – Taipei

Dnes konečně přijde řada na pořádnou jízda v terénu! Kvůli častým bouřkám a náhlým změnám počasí doporučuji vyrazit hned brzy z rána. Ještě před tím si však nezapomeňte dokoupit zásoby na cestu (celý den nepotkáte civilizaci a obchod!) a přikoupit můžete i několik obrovských broskví, které se v oblasti Lalashan pěstují. V letní sezoně se sem kvůli nim dokonce sjíždí Taiwanci z celého ostrova!

Z vesnice Bailing bude silnička stále stoupat, a to po dalších 8 kilometrů, až k velkému parkovišti postavenému na okraji Lalashan Forest Recreation Area (拉拉山國有林自然保護區). Zde se můžete projít po 2,5 kilometrů dlouhém okruhu skrze krásný prales s několika více než 2000 let starými cypřiši! Kolo je však třeba zanechat na začátku stezky (nebojte, na Taiwanu se nekrade). Kvůli mnoha schodům je nesjízdná. Pokud vás chůze neláká, pak pokračujte po vrstevnicové cestě skrze lesní rezervaci až k prvním schodům. Pokud jste na správném místě, nalevo od vás bude velká cedule plná čínských znaků (mj. zákaz vstupu bez povolení – viz dále), která značí začátek historické stezky BaFu (název trailu je zkratka pro dvě destinace, které spojuje: Bailing – Fushan).

Na nic nečekejte a hurá na trail! Prvních 4,5 kilometru se trail vine mírně nahoru a dolů až do travnatého sedla mezi horami Lalashan a Tamanshan. Ze sedla se vám naskytnou nádherné výhledy zpět na osadu Bailing i na hranice Taipei, někde na konci údolí hluboko a daleko pod vámi. Z tohoto místa následuje 13 kilometrů úzké stezky sjíždějící přibližně 1400 výškových metrů do osady Fushan (福山). Trail je sjízdný přibližně ze 70%, pokud máte dobré kolo a pro strach uděláno, sjedete toho i více. Stezka po celou dobu klesá v prudkém svahu až do Fushanu a v některých místech je tak úzká, že ani nemůžete kolo vést vedle sebe. Nad vámi je prudký svah a pod vámi sráz někam hluboko do údolí (nebo alespoň milosrdné křoví). Na mnoha místech je trail přerušen sesuvy půdy, a tak je třeba s kolem na zádech opatrně přeskákat přes nebezpečné suťoviště. I když se může zdát, že se jedná o nebezpečný podnik, sjízdné to s trochou opatrnosti a dobrou technikou je a zaručeně se budete bavit a každý metr stezky užívat plnými doušky. A když vás přepadne hlad, využijte příjemný plácek (přibližně v polovině sjezdu), který zde zůstal po opuštěné japonské osadě. Na mnoho takových prostorných míst zde v prudkém svahu nenarazíte.

V tomto místě bych doplnil ještě jednu radu. Opravdu se nevydávejte na cestu sami, v horách není signál na mobil, stezky a sesuvy půdy mohou být nebezpečné a prales je plný nebezpečných hadů (:-) pravděpodobně nenarazíte, ale opravdu zde jsou…). Pokud se chcete cítit skutečně bezpečně, nahlaste se na policejní stanici ve vesnici Bailing (a při té příležitosti si můžete nechat vystavit i „police permit“, který je oficiálně požadován ke vstupu na stezku BaFu, ale většina turistů tuto povinnost prostě ignoruje).

První známkou toho, že se blíží civilizace bude banánová plantáž, asi 2 kilometry před osadou Fushan, ležící na konci horské silničky XinFu, daleko, předaleko na jih od moderní metropole Taipei. O kus dál, kousek pod osadou, přejedete provazový most a jste v cíli stezky BaFu! Cesta sem zabere od 2 do 4 hodin. Pod mostem je mimochodem skvělé koupání. Ideální na splavení špíny a adrenalinu z vašich těl.

Stále ještě nekončíme! Před vámi je 20 kilometrů průjezd po horské silničce z Fushanu do Wulai. Úžasný relax, nádherné výhledy, hluboké údolí, vysoké hory, vodopády a (až na jeden krátký a výživný výšvih) příjemný a nekonečný sjezd po hladkém asfaltu. Pokud vám zbyl ještě čas a energie, můžete se cestou zastavit v Neidong National Forest Recreation Area (內洞國家森林遊樂區) a kouknout na krásné vodopády, které tu pro vás příroda nachystala.

Necelých 6 kilometrů za Neidongem na vás konečně čeká Wulai (烏來), horská vesnice známá díky 80 metrů vysokému vodopádu, horkým pramenům a kultuře původních obyvatel Taiwanu, kteří zde našli domov. Popis Wulai nechám na příště, ale určitě vám doporučím ochutnat místní dobroty, které můžete zakoupit hned pod vodopádem, nebo o 2 kilometry níže, v centru Wulai. Zde je také první „convenience store“ pro dnešní den. Po doplnění energie vyražte po silnici č. 9 z Wulai na poslední, 15 km dlouhý, úsek do čtvrti Xindian (新店) na okraji Taipei, odkud už můžete pokračovat dál metrem (Pozor! S „velkými“ koly jen o víkendech a o prázdninách!).

Jestliže jste vše zdárně zvládli a dojeli až na stanici metra Xindian, pak byste měli mít v nohách 60 kilometrů, vystoupaných 600 výškových metrů a sjetých 2700 metrů. GPX soubor trasy si můžete stáhnout ze stránek Plotaroute zde: Lalashan a stezka BaFu (den 2)


O našem sjezdu z hory Lalashan si můžete přečíst zde: MTB trailování v horách Taiwanu – Lalashan a stezka BaFu a pokud vás něco podobného láká a chcete nás (mě a Karen) mít jako průvodce, nebo jen potřebujete zařídit zapůjčení bicyklu, pak mrkněte na stránky naší cestovní kanceláře Tofu Taiwan Tours. Biku ZDAR!

Taiwan jsem poprvé navštívil v roce 2009. O rok později jsem se sem vrátil navštívit kamarádku Karen (珮婕) a o něco později se z ní stala moje manželka. Společně žijeme v Taipei, poznáváme krásy Taiwanu a provozujeme cestovní agenturu Tofu Taiwan Tours.

Jak se vám líbil tento článek? Dejte nám vědět do komentářů!

Knižní průvodce Taiwan - Nejlepší fotografie z Taiwanu a kde je najít

Máme pro vás skvělého průvodce po Taipei a severním Taiwanu zdarma!

Jsme autory jediného českého průvodce po Taiwanu! Přihlašte se k našemu newsletteru a obratem od nás obdržíte 90stránkového průvodce po krásách a zajímavostech severního Taiwanu a hlavního města Taipei. Pro více info klikněte ZDE.

Děkujeme za email! Zkontrolujte si nyní vaši schránku, kam by vám během okamžiku měl dorazit odkaz ke stažení ebooku zdarma.

Pin It on Pinterest

Share This